Viet Van: „Nespoléhám jen na techniku. V mých klipech je to poslední co řeším, přednost má u mě vždy nápad.“
Obohatit skladbu o vizuální kabát je v dnešní rozmlsané době skoro povinnost. Dát však singlu ten správný pohled na věc, či vystihnout myšlenky interpreta není vždy jednoduché. Na scéně registrujeme mnoho kvalitních klipmakerů od Rashida Garipova po Michala Nemtudu či Dušana Krajčoviče. Mimo zmíněnou trojici je zde však mnoho dalších tváří, které odvádí svou práci velmi slušně. Právě jednoho z nich dnes vyzpovídáme, co vše za svou cestu již zažil a čemu všemu musel při natáčení čelit. Řeč bude o mladíkovi jménem Viet Van, který má na svém kontě již přes 120 vizuálů a číslo stále roste.
Zdravíme tě Viete a děkujeme za tvůj čas mezi stříháním, který pro nás obětuješ. Ačkoliv je toto stokrát pokládaná otázka, kterou sem vytahovat nechtěl, myslím si, že i tentokrát bude na místě a to krátké info o tom, kdo je vůbec Viet Van?
Zdravím všechny čtenáře, Viet Van je mé Vietnamské křestní jméno (Dong Viet Van). Brzy oslavím 20. narozky a v Čechách žiju od svých 6 let. Aktivně se všemu kolem obrazu věnuji již přes 2 roky.
Již v úvodu jsme zmínili, že na svém kontě máš již nespočet klipů se svým rukopisem. Vzpomněl by sis však na své začátky, kdy si poprvé do rukou chytl kameru a řekl si, to je to co mě naplňuje a to čemu se chci v budoucnu věnovat?
Na ten moment nepamatuji. Začínal jsem jako nadšenej fotograf, který chtěl dělat svému okolí hezké fotky. Tenkrát by mě ani ve snu nenapadlo, že bych za to mohl dostat nějakou korunu, natož se tím živit. Dělal jsem to hlavně kvůli zábavě. Bylo to asi někdy na začátku 9. třídy, fotil jsem tenkrát na mobilu s 3,2mpix foťákem, zrcadlovku si naši z finančních důvodů nemohli dovolit. V ničem mě to ale neomezovalo a přesto, že jsem tenkrát o tom věděl kuloví, tak jsem se už tehdy snažil fotit z různých úhlů, hledal atypické kompozice a prostě si experimentoval. Po nějakém čase jsem si našetřil z kapesných a z peněz co měli jít na školní obědy na kompakt. Byl jsem bez sebe nadšený, bohužel po týdnu od zakoupení mi ho jeden kripl zničil na školním výletě a na nějakou delší dobu jsem se na to vyprdl.
Druhý za to úspěšnější impulz byl, když jsem si ve druháku na gymplu uvědomil, že jsem stejný jako každý druhý puberťák co jen sedí doma u lolka, sere na školu a z peněz rodičů chodí chlastat a je totálně k hovnu a až chcípnu tak o mě nikdo vědět nebude. S tímto pocitem jsem už žít nedokázal a tak začal grow up plan.
S impulsem a myšlenkou živit se prací s kamerou a následným střihem, přišlo jistě i mnoho úskalí a problému. Tím máme namysli otázky typu: Kde nabrat skills? Jak sehnat klientelu? Jakým směrem se ubírat? Co si pořídit za fotoaparát na své začátky? A samozřejmě mnoho dalších aspektů. Mohl bys nám popsat svojí cestu z trnů až do dnešní doby?
Navážu hned na předchozí odpověď. Pro mě byl nejdůležitější plán. Řekl jsem si co vlastně vůbec chci a to je živit se tím co mě baví a naplňuje. První otázka, kterou jsem řešil byla technika, kde na ní sebrat, jakou si koupit. Finančně jsem byl tehdy velice omezený a bazarům jsem nevěřil, proto jsem se velice dlouho a pečlivě rozmýšlel jakou techniku koupit za co nejlepší peníz a zároveň aby sloužila co nejlépe. Chtěl jsem aby to dobře fotilo i točilo. Po půl roce stání na tržnici a šetření a žití z minima se mi to povedlo. Mezitím než jsem měl s čím tvořit, jsem řešil skills, přece jenom mi tenkrát bylo 16 a o businessu, focení a točení jsem furt věděl hrozně málo. Měl jsem to štěstí, že mě sebevzdělávání hrozně bavilo, učil jsem se čistě z internetu, četl jsem všemožné články, tutorialy, inspirace… Prostě na netu je toho mraky, jsou články/videa od toho jak jednat s klientem na schůzce až po vykonání finálního videa. Mí první “klienti” 😀 byli samozřejmě známí a kamarádi. Vždycky jsem si řekl hele nepotřebuješ novou profilovku? a šli jsme fotit. Když už všichni z mého okolí měli profilovku ode mě, tak jsem už i začínal oslovovat lidi na ulici, převážně to byly mladé asiatky 😀 .
Měli bychom-li být konkrétnější, vzpomeneš si na jméno prvního interpreta, který tě oslovil na spolupráci?
Úplně první kdo po mě chtěl klip, byly undergroundoví interpreti z Domažlic, kde jsem vyrůstal od mala do 9.třídy. Bylo to tehdy spíše pokus omyl. Co se týče známější scény, tak mě první oslovil Petr “ONE DRAK” Frydrak, objevil mě skrz předchozí práce na internetu. Od té doby spolupracujeme spolu dodnes, jeden z nejmoodvějších klipů co jsem natočil byl právě s ním klip “ONE DRAK -Obyčejní”. Ten jelikož je současným členem INNY tak mě ke klukům přitáhl a první věc kterou jsem klukům točil, nebylo nic jiného než track SI PIČA 2 ft. Protiva. Toť k mým povědomějším začátkům.
Od tvých začátků do dnešního dne uběhl už nějaký ten pátek. Z čeho se momentálně skládá tvé technika, kterou nedáš při natáčení z ruky? Je tento tvůj „setup“ finální a neměnil bys? Nebo je potřeba neustále držet krok s dobou a „fotoaparáty“ s příslušenstvím měnit?
Můj run & gun setup se skládá z skládá z:
Hlavní kamera: Sony A7s
Náhradní kamera: Sony a6300
Obejktivy: 24-70zeis fe, 30sigma art, 50tka 1.8
Stabilizátory: Stativ, slider, ronin, rig a glidecam.
Další věc bez které bych se neobešel: Variabilní ND filtr a selfie tyč.
Stříhám doma na stolním imacu, na cestách na macbooku pro.
Finální setup to určitě není, vždycky si dle potřeby projektu dopůjčuji spoustu techniky v půjčovně. Techniku si půjčuji z 99% v Filmcrew.cz, mají skvělý přístup a technika tam není vůbec opotřebovaná. Vývoj kamer, techniky či objektivů sleduji dennodenně. Krok s dobou držím. Časem či v brzké době chci na větší projekty určitě přejít na profesionálnější kamery. Co bych chtěl jen dodat je, že určitě nespoléhám jen na techniku. V mých klipech je to poslední co řeším, přednost má u mě vždy nápad, pak podle toho vybírám techniku.
Měl bys-li vyčíslit hodnotu investovanou od svých začátků právě do vybavení, udrželi bychom se po její zmínce nohama na zemi?
Koho to zajímá, může si zjistit co vše stojí na seznamu či googlu a spočítat si to. Je to prostě investice jako každá jiná, taky nevybuduješ restauraci s pánvičkou nebo taxi driver bez auta z tebe nebude.
Jaká z tvých prací je u tebe do dnešního dne největší srdcovka?
Nejúspěšnější mezi diváky je asi beze sporu spolupráce s Renne Dangem klip Con Lai, který se točil v mé domovině ve Vietnamu. Další ze zajímavějších natáčení bylo se Schyzem a Řezníkem ke tracku Freakshow. Co se týče počtu views tak pak jsou to spolupráce s Youtubery (Vadak – love potion, Veronika Spurná – letní tony)
Ať už mezi diváky, interprety tak právě i kolegy se dostává tvé jméno více pod kůži. Čím bys motivoval mladé nadějné talenty z branže nepolevit a jít si tvrdě za svým?
Nejsem nějak dobrej v motivování, takže bych jim jen sdělil co každý, prostě točte, nehledejte překážky ale odpovědi. Až to bude dobré, zakázky a úspěch k vám přijde sám.
Co Viet a plány do budoucna? Prozradíš nám pod čím vším se letos podepíšeš?
Plánů mám doopravdy hodně. Budou to nové spolupráce, nové styly klipů, novější koncepty a mnoho dalšího. Konkretní teď nebudu, nechci to vykřikovat zatím, až to přijde tak to přijde.
To bude z naši strany nejspíše vše. Pokud máš na srdci něco, co v rozhovoru nezaznělo a mělo by, tak sem s tím.
Zajímá-li někoho má tvorba, tak jsem aktivní na instagramu kde informuji o všem. @vjetvan.